Monday, February 9, 2009

Top 5 inför 2009

Jag kanske bestämde mig lite i vågorna av helgens fyllor att köra igång den här bloggen. Men nu har snacket börjat gå på stan, så det känns för sent och framförallt inte rätt att lägga ner nu.

Det är ju alltid kul med listor, den enda anledningen till att jag skulle få för mig att köpa aftonbladet är Alex Schulmans lista på lördagarna. Nu väljer jag att snyltläsa tidningen i affären istället, till Weras eviga "vad håller du på med". I alla fall, här kommer min top 5 när vi går in i 2009 års säsong.

1. Florida
Egentligen är det helt omöjligt att inte ha Florida överst på listan. Faktumen att vissa har lämnat förra årets lag är helt ovidkommande när det bara är en person som hela laget bygger på. Tim Tebow. Trots en stenhård konferens, där nyckelmatchen är LSU at Baton Rouge, så kommer Tebow att leda Florida till vinst i SEC och då såklart en plats för en repeat. Som syns här brevid så verkar den gode Tims fotbollsböner har blivit besvarade både på och utanför planen  :)

2. USC
Utan tveckan det bästa laget i NCAA. Anledningen till att inte ha dem längst upp är såklart att Mark Sanchez lämnar collegelivet för NFL. Den stora frågan är om ersättaren, i dagsläget känns det som om den förre Arkansas QBn Mitch Mustain, klarar av att gå in i the horse shoe i Ohio och vinna där. PAC-10 känns som vanligt som en 'walk in the park' och något måste USC har lärt sig om att inte underskatta motståndarna... 

3. Texas
Colt McCoy, hur stört tönting han än ser ut, och hur helt stöööört snygg hans flickvän än är (det blir ett senare blogginlägg), så är han trots allt en fantastisk fotbollsspelare. Och med nästan hela sin 'offensive line' tillbaka så kommer Longhorns offensiva uppställning att ställa till det rejält! Och med ett inledande schema med cup-cakes som Louisiana-Monroe och Wyoming så ses bara några hinder på vägen: Oklahoma i Dallas såklart, sen brukar Texas ha svårt mot A&M i College Station.

4. Oklahoma
Sent om siders så bestämde sig Sam Bradford att fortsätta sin college-karriär, och med det bestämde sig flertalet av de som kunde välja att gå till NFL att stanna med OU. Framförallt den kollosale TE Jermaine Gresham. Nyckelmatcherna är som vanligt Texas i Dallas och Bedlam mot Oklahoma State. Det ska också bli intressant att se vad Lubbock och Texas Tech har att erbjuda i år. Den största utmaningen för coach Bob Stoops är att ersätta i stort sett hela offensive line. Den offensiva linjen som knappt lät någon röra Bradford förra säsongen...

5. LSU

Svårt val mellan LSU och SEC-konkurrenten Alabama. Men jag tror att Tigers kommer att bli Floridas största utmanare i år. Lite av en chansning, men när jag såg Chik-fil-A bowl denna säsongen var jag mycket imponerad av den nya, nu junior-QBn, Jordan Jeffersson. Georgia Tech kanske inte är världens bästa motstånd men jag tror på LSU i år.


Vad tycker ni? Ge gärna era Top 5!

4 comments:

  1. Hurra! Såg på fb att du börjat blogga om fotboll, vad trevligt. Min Top 5 så här innan spring training:

    1. Florida
    2. Oklahoma
    3. Alabama
    4. Texas
    5. USC

    ReplyDelete
  2. Utan att granskat allt för mycket blir min lista såhär:
    1. Florida
    2. Oklahoma
    3. Ohio
    4. Virginia Tech
    5. Texas

    Här är min motivering:
    1. Jag hatar Fl och speciellt all Tebow love som finns... OCH Sec går man inte ur obesegrade iår. Bama är bättre än förra året och LSU kommer verkligen inte blir orankade ett år till. Sedan har du Georgia, Tennesse samt ole Miss också.... Geeez! FL har en chans och tar de den så kudos till dem. Är inte riktigt säker att de klarar vara förlustfria.
    2. Ohio kommer att spöa USC detta år och för den delen även rulla igenom BiG 10 enkelt, finns inte så mycket motstånd där nu när michigan är på dekis. Men Watch out for the mighty gophers!!! =) USC har itne bara tappa Sanchez utan också 90 % av dess defense. Jag säger bara O-V-E-R-R-A-T-E-D. Men som sagt USC vs OSU blir en nyckelmatch.
    3. Virginia Tech får tillbaka mer eller mindre samma lag som förra säsongen och då vann de ACC. Nu vinner de igen och klarare . ingen 10- 4 Säsong detta år.
    4. OU slår TX. Dett är lite hjärta men det känns som att det kommer bli Sonner vinst i the Redriver Shootout (inte rivalry). Våran OL är inte så dålig som folk försöker göra den. Jag säger som käre JR vi har mer tanalng på OL detta år en förra. Och jag kommer inte sakna offside Loadholt eller flag Robinsson. Även om de vara stora som Grizzlybjörnar.

    Jag har inte gjort någon djupare analys av spelschemor och vilka som kommer tillbaka bara vad jag vet just nu.

    ReplyDelete
  3. Kul med en blogg om NCAA fotboll, har en känsla av att det blir bra OU fokus på det hela vilkte inte gör det sämre.
    Min Top 5 är:
    1 Florida
    2 Alabama
    3 USC
    4 Ohio State
    5 OU

    Det är inte helt lätt detta så här lång innan, och ett problem med min ranking är ju att Florida och Alabama inte kommer att sluta 1 och 2 eftersom de möts i SEC Championship, men det förbiser jag. Annars så tror jag att USC kommer att få oförtjänt mycket röster nästa år, och BIG 12 kommer att få oförtjänt färre som kompensation för i år. Ohio State blir vassa med Pryor även om de tappar bra spelare (Laurinaitis, Beanie Wells) men eftersom de spelar i Big 10 så har de ett hanterbart schema.

    //Per

    ReplyDelete
  4. Bra idé Muki!

    Topp 5:

    1. USC - Tycker som alltid att USC är det bästa laget i college fotbollen trots att de spelar i en piss division! Btw, tror jag förr eller senare att coach Pete kommer bli president i Usa alternativt minst guvernör i California.

    2. Texas - Kommer gynnas av alla i ranking på grund av att de blev "förfördelade" fg år. Plus att de har ett ganska bra lag och en hyffsad QB.

    3. Alabama - Ingen direkt anledning men jag är lite fascinerad av Bama.

    4. Florida - Hm, kommer tyvärr troligen hamna högre än så här men hjärtat säger nej... hatar deras coach och den förbannade T.T.. tror jag till och med börjar bygga ett förakt mota hela delstaten Florida!

    5. Oklahoma - Är lite osäker på Oklahoma... men hjärtat gör att jag inte kan placera OU utanför topp 5. Men å andra sidan, vilken bowl vi än spelar i kommer Stoops loosa!

    Inte ens nära - Ohio State, är det mest överskattade laget i NCAA.

    ReplyDelete